flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо правил поведінки відповідальних осіб з маломобільними групами населення та особами з обмеженими фізичними можливостями.

11 серпня 2025, 14:16

Загальні правила поведінки відповідальних працівників   з маломобільними групами населення та особами з обмеженими фізичними можливостями:

  • обов’язково представитися відвідувачу, потиснути руку, (навіть у випадку, якщо рухи руками у людини з інвалідністю обмежені чи у неї наявний протез);
  • запропонувати допомогу, дочекавшись коли вона буде прийнята, надати таку допомогу у спосіб який найбільш прийнятний для відвідувача або у такий, як вона прохає, при цьому не ображатися на відмову;

  • не варто спиратися на поспішні висновки щодо потреб людини, які ґрунтуються виключно на основі візуальних спостережень, можлива ситуація, що особа має приховані обмеження;
  • в разі невпевненості у тому, яка саме допомога потрібна, важливо спитати про таке у особи;
  • при спілкуванні людини з інвалідністю потрібно звертатися безпосередньо до цієї людини, а не до супроводжуючої її особи;
  • розмовляючи з людиною, яка пересувається на візку, необхідно розташуватися так, щоб очі були на одному рівні;
  • у разі необхідності (при зовнішньому вираженні, що особі дискомфортно або на її прохання) перемістіться у більш затишніше місце для спілкування;
  • при розмові з людиною, яка має труднощі в спілкуванні, слухайте її уважно, терпляче, дочекавшись доки людина закінчить фразу, без виправлянь та намагання пояснення змісту вжитих понять, у разі необхідності, потрібно ставити короткі запитання, які потребують коротких відповідей;
  • розмовляючи з людиною, що не чує або має обмежений слух, погляд потрібно спрямувати прямо у вічі, говорити чітко та намагатися стояти так, щоб працівника суду та його уста було добре видно(з метою забезпечення читання по губах);
  • коли особа попросить говорити голосніше чи повільніше, важливо поступово підвищувати тон, використовуючи чіткі, коротші речення, у разі якщо щось незрозуміло, необхідно повторити щойно сказане або спробувати перефразувати речення, при цьому використовувати жестикуляцію руками та аркуш паперу з ручкою;
  • не варто торкатись людини з інвалідністю чи їх допоміжних засобів пересування без їх дозволу, при допомозі користувачу візка, спочатку потрібно спитати людину, куди вона хоче дістатися, а потім проінформувати її про надання допомоги щодо довозу;
  • при супроводженні людини з порушенням зору чи такої, що не бачить, запропонувати взяти за лікоть та йти поруч, під час руху коментуючи шлях і маршрут, а при досягненні необхідного місця, повідомити людину де вона знаходиться;
  • у будь-якому випадку не сторонитися людей з інвалідністю, поводити себе з такими особами з повагою й розумінням.

Крім загальних правил поведінки відповідального працівника з маломобільними групами населення та особами з обмеженими фізичними можливостями щодо певної категорії осіб:

відвідувач суду з порушенням зору або незряча людина

  • крім представлення своєї особи, представити інших присутніх осіб і розказати, де вони знаходяться;
  • запитати людину, чи вона потребує супроводу;
  • не хапати людину, щоб супроводжувати її, а запропонувати взяти руку супроводжуючого;
  • спитати, чи хоче особа бути попередженою про сходи, двері та інші перешкоди;
  • чітко сказати, де знаходиться її місце, або покласти її руку на спинку її місця чи на підлокітник;
  • завжди казати людині, коли відходите назад чи йдете від неї;
  • якщо людина йде з собакою - поводирем, спитати дозволу на те, щоб доторкнутися до неї та взаємодіяти з нею;
  • коли скеровуєте особу, переконатися, що людина знає й розуміє кожну деталь;

відвідувач суду, який користується кріслом-візком

  • опуститися на рівень очей користувача крісла або трохи відійти назад;
  • не нахилятися і не спиратися на крісло чи на інший допоміжний засіб людини;
  • спитати людину, чи потребує вона допомоги під час переміщення, при відкриванні дверей, при цьому пам’ятаючи, що вона може виконувати ці функції сама;
  • залишити достатньо місця для тих, хто користується ходунками чи іншими допоміжними засобами під час ходи - не намагатися відібрати або схопити їх допоміжний засіб чи паличку;
  • не намагатися проявляти співчуття до особи, торкаючись до її голови чи плеча;

відвідувач суду з порушенням слуху або глуха людина

  • помахати рукою або доторкнутися до неї, щоб звернути на себе увагу глухої людини;
  • дивитися безпосередньо на особу (навіть якщо вона користується послугами перекладача жестової мови) і розмовляти звичайним голосом, не закриваючи обличчя руками;
  • намагатися не використовувати довгих складних речень;
  • бути терплячим з людьми, які мають труднощі в спілкуванні, не виправляти їх та не закінчувати речення замість них;

відвідувач суду з інтелектуальними порушеннями

  • розмовляти з людиною з ІП в тому місці, де вона почувається комфортно;
  • використовувати події в житті людини, як певні часові маркери (згадування дат, може ускладнювати сприйняття);
  • застосовувати повтор або короткий підсумок сказаного в кінці розмови, щоб можна було впевнитися в тому, що інформація була сприйнята;
  • скоротити до мінімальної кількість учасників розмови, які можуть втручатися і повідомляти свою думку під час бесіди;
  • ставити питання які починаються зі слів «Хто», «Що», «Де», замість «Коли», «Чому» і «Як»;
  • надавати додатковий час для відповіді на поставлені запитання під час розмови;
  • використовувати короткі речення та висловлювати одну думку в одному реченні;
  • застосовувати слова, які нескладно зрозуміти, щоб не перевантажувати співрозмовника надлишковою інформацією;
  • ставитись до людей як до особистостей, відповідальних та дорослих;
  • бути терплячим та у разі необхідності пояснити інформацію більш, ніж один раз.